Fred

Jeden z największych hitów wyprodukowanych przez L.K. Avalon na Atari XL/XE. Gra po raz pierwszy pojawiła się na rynku w 1990 roku. Jej autorem jest Mirosław Liminowicz, grafikę przygotowywali Janusz Pelc oraz Marek Siewior.

Fred: ekran tytułowy.

Fred: ekran tytułowy

Fred jest przedstawicielem rzadko goszczącego na małym Atari gatunku gier platformowych w stylu Super Mario Bros., gdzie celem gracza jest ciągłe podążanie w prawo.

W realiach polskich Fred to niewątpliwe gra kultowa. Wiele osób uważa ją za jedną z najlepszych platformówek, które kiedykolwiek pojawiły się na 8-bitowym Atari.

Fred: pierwszy etap

Fred: pierwszy etap

Fred zajął czternaste miejsce w zestawieniu 30 najlepszych gier na małe Atari opublikowanym przez portal Wirtualna Polska. Autorzy zestawienia pisali o tej produkcji następująco:

Jedna z najlepszych platformówek jakie kiedykolwiek pojawiły się na atarynce. W jej produkcji palce maczał Janusz Pelc, polski Peter Molyneux gier na Atari. Naszym zadaniem było przeprowadzenie jaskiniowca Freda przez całą krainę (podzieloną na trzy części). Po drodze, oprócz skakania po platformach, musieliśmy eliminować nieprzyjazną nam faunę w postaci żab, pająków, czy ptaków. Eksterminacji dokonywaliśmy rzucając w nie kamieniami, albo… atakując je sprayem. Do dzisiaj niewyjaśniona jest zagadka skąd w czasach prehistorycznych wzięły się spraye, ale to detal. Dodatkowo raz na jakiś czas napotykaliśmy na słoje, które dawały nam przydatne podczas podróży przedmioty.

Fred przy całej świetnej oprawie audiowizualnej był też koszmarnie trudny, a zobaczenie napisów końcowych było powodem do dumy niejednego posiadacza Atari. Gra pojawiła się także na rynkach zachodnich wydana przez firmę Zeppelin Games.

Oprócz tego Fred jest wielokrotnie wymieniany na licznych polskich forach zrzeszających fanów gier retro i miłośników starych komputerów, jako jedna z najlepszych gier na małe Atari. Kilka lat temu tytuł ten doczekał się nawet amatorskiej próby odtworzenia (w dużej mierze udanej) na telefony komórkowe wyposażone w technologię J2ME.

Fred: drugi etap

Fred: drugi etap

Faktem pozostaje, że Fred jest grą niezwykle klimatyczną. Jak pisze jeden z uczestników forum Warsztat.GD:

…coś w nim jest takiego, że niektórzy go po prostu kochają. Ja tego nie potrafię wytłumaczyć. To jest po prostu coś… No nie wiem. Specyficzne sterowanie, zachowanie się ludka…

To nieuchwytne coś wiele lat temu trzymało nas przez długie godziny przed ekranami monitorów i nie pozwalało oderwać się od tej gry. Dziś Fred daje nam niesamowitą radość kiedy możemy osobiście – krok po kroku – odtwarzać jego magiczny świat, łącząc przy tym nasze dwie wielkie pasje: nowoczesne technologie mobilne i gry retro.

W związku z tą fascynacją w drugiej połowie 2013 roku nawiązaliśmy kontakt z przedstawicielami L.K. Avalon przedstawiając propozycję odtworzenia gry Fred na nowoczesne platformy mobilne: iOS oraz Android. Po wstępnych ustaleniach obydwie firmy doszły do porozumienia na mocy którego Heptomino uzyskało licencję na publikację gry.

Mobilny Fred w ujęciu audio-wizualnym będzie bardzo podobny do swojego pierwowzoru (jeśli chcesz poznać motywy tej decyzji, przeczytaj tę nowinkę). Przewidujemy jedynie delikatny lifting graficzny: dodanie prostych efektów opartych na transformacjach tekstur czy zastosowanie post-processingu, za pomocą którego planujemy uzyskać efekt monitora CRT. Wszystkie te modyfikacje będą oczywiście opcjonalne; gracz – jeśli tylko będzie miał ochotę – będzie w stanie uzyskać oryginalny, surowy wygląd gry.

Fred w swojej nowej odsłonie będzie w stanie obsłużyć wszystkie dostępne na rynku rozdzielczości ekranów urządzeń mobilnych. Warto nadmienić, iż dla wyświetlaczy panoramicznych przewidzieliśmy dedykowany tryb renderowania gry, zaprojektowany tak aby bardziej efektywnie wykorzystać przestrzeń widoczności.

Efekty dźwiękowe (wyekstrahowane z oryginalnych źródeł gry) pozostaną w niezmienionej postaci. Podobnie ścieżka dźwiękowa, za której odtwarzanie odpowiadać będzie nasz autorski, programowy emulator Pokey’a.

Gra będzie domyślnie obsługiwana za pomocą ekranu dotykowego, przy pomocy wirtualnego joystick’a. Wiedząc jak trudną grą jest Fred, zwracamy szczególną uwagę na ten aspekt i dokładamy wszelkich starań aby obsługa gry za pomocą ww. mechanizmu była wygodna i intuicyjna. Póki co wyniki naszych prac w tym zakresie są bardzo obiecujące. 🙂

Ponadto Fred będzie obsługiwał kontrolery z rodziny iCade, dzięki czemu posiadacze tych urządzeń będą mogli cieszyć się doświadczeniem zbliżonym do gry na prawdziwym Atari z podłączonym joystick’iem.

W grze przewidujemy dwa tryby rozgrywki: oryginalny (identyczny jak w wersji na Atari) oraz nowoczesny (bardziej przystępny dla współczesnych miłośników elektronicznej rozrywki), a także dodatkowe atrakcje w postaci globalnej tabeli wyników oraz system osiągnięć.

Od strony technicznej, Fred – podobnie jak wszystkie nasze produkcje – opiera się na bibliotece VGE. Gra jest pisana w języku C++, w sposób niezależny od platformy. Mechanika gry jest odtwarzana krok po kroku, przy zachowaniu maksymalnej możliwej zgodności z pierwowzorem. W tym procesie posiłkujemy się dostępem do oryginalnych źródeł gry oraz emulatorem Atari, na którym uruchamiamy i analizujemy pierwotną wersję Freda.

Prace nad grą znajdują się aktualnie (tj. na początku maja 2014 roku) w późnej fazie Alfa. Na etapie kamienia milowego Beta planujemy rozpocząć zamkniętą sesję testowania; jeśli chciałbyś wziąć w niej udział skontaktuj się z nami. Przewidujemy, że Fred będzie dostępny na platformach iOS oraz Android jeszcze przed końcem 2014 roku, za pośrednictwem serwisów App Store oraz Google Play.

Jeśli projekt przeniesienia Freda na platformy iOS oraz Android spotka się z odpowiednio dużym zainteresowaniem ze strony graczy, to planujemy kontynuację prac nad tą grą w celu wydania jej na takie platformy jak Nintendo 3DS, Sony PS Vita, OUYA oraz PC.